[caption id="attachment_7946" align="aligncenter" width="700"] Den övre panelen grundmålas med Hastingsgrå. De gula dörrarna i huset är det inte vi som målat, men jag har letat fram en NCS-kod: S 0515-G90Y.[/caption] "Vill du dela med dig av färgkoden?" är min absolut vanligaste fråga på instagram. Och som jag hade velat kunna göra det! Men som många av er som frågat redan vet så blandar jag till i stort sett alla färger i huset. Så jag tänkte helt enkelt försöka förklara hur jag gör! [caption id="attachment_7945" align="aligncenter" width="700"] I köket är den övre panelen målad med ihopblandade rester av färg, den liggande panelen är målad med "Hastingsgrå" som bas med lite "Obre Naturelle".[/caption] Vi har valt att måla helt och hållet med Linoljefärg, både på insida och utsida. Anledningarna är många! Men mina två främsta är att skolan målades med linolja antagligen senast någon gång på 1920-talet och har (tack och lov) stått orört sedan dess. Visst såg det bedrövligt ut när vi köpte huset, men under den lättskrapade färgen fanns virke i absoluta toppklass. Vi har bara fått byta ut ett fåtal decimetrar av fasaden, och några understycken i källarbågarna (för att de legat under jord). Men ingenting på grund av färgen! Hade huset blivit ommålat med vanlig plastfärg någon gång under tidens gång hade antagligen det mesta behövts bytas ut. Anledning nummer två är att den består i princip enbart av bindemedel och pigment. Bindemedlet linolja är helt nedbrytbart och de mineraliska pigmenten i färgen är fullständigt naturliga. En snäll färg helt enkelt! Vi använder oss av Ottossons linoljefärger och har valt att utgå från kulören "Hastingsggrå" som vi sedan blandar med ett par andra kulörer för att få fram önskad kulör. Precis som med alla färger så upplevs den olika i olika ljus, men jag skulle ändå såga att den allt som oftast upplevs som betydligt kallare än på bilden ovan. [caption id="attachment_7948" align="aligncenter" width="700"] Fasaden är målad med "Ljusgrå" med ett par deciliter "Hastingsgrå". Räcket och stolparna är målade med enbart "Hastingsgrå".[/caption] Med undantag från utsidan så målar jag sällan enbart med Hastingsgrå. Just på grund av att den ofta blir för kall för min smak. Därav min bästa färgkompis i gänget, "Guldockra". Jag mäter aldrig upp färgen utan går på känsla. Så ni får helt enkelt förlåta mig för att jag inte har några exakta recept att dela med mig av, och säger således att en stadig slurp Guldockra gör susen i Hastingssgrå för att få det hela att gå åt det grön-beiga hållet. För om ni tänker att Hastingsgrå är kall (blå) och Guldockra uppenbarligen gul så vet ni sedan dagis att blå+gul=grön. Vilket tar oss vidare till min näst bästa färgkompis, Bränd umbra! Om man nu har något som är lite grön-beige och vill mer åt beige, ja då behöver man neutralisera det gröna med något varmare (har ni redigerat vitbalans någon gång så vet ni att grönt och lila är varandras motpoler). Bränd umbra skulle jag säga är brun med en kallröd ton och funkar kanon som en typ av lila i detta fall. Anledningen till att jag har just Bränd umbra (och inte lila hallå) är för att jag använder den att pigmentera fernissa med, plus att jag målat in hatthyllorna i hallen. En användbar färg för mig helt enkelt! Och när vi då är inne på både fernissa och varma kulörer så har vi då den svarta räddaren i nöden. Svart är ju användbart i sig (jag blandar i en slurp av denna i fernissan med), men den innehåller även mycket blått. Så är det så att man står där och har varit lite väl glad i hågen och haft i för mycket av de varma kulörerna (alltså Guldockra eller Bränd umbra i mitt fall). Då är en liten liten klick "Bensvart" vad du behöver. Det som man ska vara beredd på är ju att färgen (no shit) blir lite mörkare... vilket för oss vidare in på nästa lilla kompis!! Nämligen "ljusgrå"! För är det så att man kan tänka sig att ljusa upp färgen så passar ljusgrå bättre såklart. Den är också kall som bara den! Vi har den till största del i vår fasadfärg. Pass opp för första och enda receptet: 5-liter ljusgrå och 3 dl Hastingssgrå. Även innertaken har en bas av Ljusgrå, som sedan får en skvätt av varmare pigment. Och där hade jag väl egentligen kunnat säga att ni är kittade för allt ni behöver om ni gillar färgskalan i skolan. Men jag använder faktiskt också "Ombre naturelle", även om jag hade klarat mig utan. Det är denna + Hastingsgrå som vi kommer måla köksskåpen med (lite enklare att blanda till samma kulör med bara två färger ju!). Men hur funkar det då om färgen tar slut? Mitt svar: se till att den inte gör det. Blanda så att du har en ordentlig hink! Det som är så bra med linoljefärgen är att man kan blanda i oändlighet. Varje gång jag ska påbörja ett nytt måleriprojekt så ser jag över om jag har några slattar över och gör en bas av dem. När vi målade panelen i köket så fick jag ihop 3 liter slattfärg som resulterade i färgen ovan. Linoljefärg är så ofantligt drygt, så de tre litrarna räckte och blev över med råge! Mängden färgpigment i linoljefärg är högre än i andra färgtyper, så du behöver aldrig mer än ett varv med din slutgiltiga färg. Du kan alltså måla de första två strykningarna med rosa och blå och ändå avsluta med vad du vill! Och där hade vi kunnat komma in på linoljefärgsteknik... men det får bli ett annat inlägg!